Frédérique van Zutphen-Kuiper

Legal Counsel Commercial, Jumbo Supermarkten

Heb je bewust voor een carrière als bedrijfsjurist gekozen?
Ja, door ervaring op te doen bij verschillende advocatenkantoren en bedrijven heb ik een weloverwogen keuze kunnen maken. Ik voelde mij het meest thuis bij retailbedrijven, zoals IKEA en Unilever.

Waarom heb je voor Jumbo gekozen?
Jumbo is een retailbedrijf dat de klant centraal stelt en zich inzet om dicht bij de consument en de maatschappij te blijven. Dit sprak mij aan, omdat het mij de mogelijkheid biedt om mij te richten op rechtsgebieden zoals contractenrecht, consumentenrecht, reclamerecht, intellectueel eigendomsrecht en privacy. Deze rechtsgebieden hebben mijn grootste interesse. Bovendien wilde ik als Brabantse graag bij een Brabants bedrijf werken.

Hoe ziet een gemiddelde werkdag bij Jumbo eruit?
Meestal werk ik op kantoor, waar ik mijn dag begin met een kopje cappuccino en het lezen van mijn mail. Daarna kan het alle kanten op. In mijn mail kan een campagnevoorstel zitten dat beoordeeld moet worden. Tijdens het beoordelen kan ik gebeld worden door de klantenservice om een geëscaleerd probleem met een klant op te lossen. Er kan ook een RCC-klacht binnenkomen die snel behandeld moet worden. Vervolgens kan ik een vergadering hebben om nieuwe wet- en regelgeving, bijvoorbeeld op het gebied van MVO, te bespreken en te bepalen hoe deze geïmplementeerd kan worden binnen het bedrijf. Elke dag is anders. Het werktempo ligt hoog en de werkzaamheden zijn divers, waardoor ik elke dag iets nieuws zie en leer.

Wat is je top 3 belangrijke arresten?
De uitspraak van het Europese Hof van 13 november 2018 over de smaak van Heksenkaas (ECLI:EU:C:2018:899). Een relevant arrest voor de foodbranche, want het Hof oordeelde dat smaak niet auteursrechtelijk beschermd kan worden. Dit biedt ruimte voor concurrenten om soortgelijke producten te ontwikkelen.

Maar er zit wel een limiet aan de ‘copy’-vrijheid, blijkt uit het arrest van de Hoge Raad van 13 juli 2018 (ECLI:NL:HR:2018:1214). De Hoge Raad oordeelde dat de productnamen ‘Heksenkaas’ en ‘Witte Wievenkaas’ voor een roomkaasdip te veel op elkaar leken, omdat de namen begripsmatig hetzelfde inhouden. Beide merken verwijzen (kennelijk) naar bovennatuurlijke, magische vrouwelijke wezens. Dit is naar mijn mening een goede illustratie dat je niet alleen naar visuele of auditieve overeenkomsten moet kijken.

Daarnaast nog een consumentenrecht uitspraak uit 2021. Deze uitspraak kan ik helaas niet terugvinden op Rechtspraak.nl. Een webshop hoefde een product niet te leveren doordat er overduidelijk een verkeerde prijs vermeld werd bij het aanbod. In dit geval werd een Apple laptop aangeboden voor een schijntje van de prijs, ik geloof 10 of 100 euro. Het is geen hogere rechtspraak, maar dit illustreert wel dat de consument niet áltijd in bescherming wordt genomen bij verwarrende communicatie.

Wat zijn volgens jou de belangrijkste ontwikkelingen op het gebied van wet- en regelgeving in de afgelopen jaren die van invloed zijn geweest op jouw praktijk?
Binnen het consumenten- en reclamerecht zijn er veel ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid, zoals regelgeving over misleidende duurzaamheidsclaims. Deze ontwikkelingen houd ik nauwlettend in de gaten en ik vraag hier ook aandacht voor binnen het bedrijf.

Over de Jumbo carnavalsborrel:

Ons team is
altijd goed vertegenwoordigd en bewijst dat juristen allesbehalve stoffig zijn.

Hoe ziet jouw team eruit?
Ons team bestaat uit zeven collega's, waarbij ieder verantwoordelijk is voor een specifieke bedrijfstak binnen Jumbo. Dit omvat Inkoop, Corporate, Marketing, Vastgoed, Franchise en HR. Ons team wordt aangestuurd door de Head of Legal. Hoewel we een klein team zijn binnen een groot bedrijf met 100.000 collega’s en een aanzienlijke omzet, doen we dit maar mooi met elkaar!

Heb je nog een leuke legal anekdote?
Jumbo is een Brabants familiebedrijf, dus een carnavalsborrel mag natuurlijk niet ontbreken. Ons team is altijd goed vertegenwoordigd en bewijst dat juristen allesbehalve stoffig zijn. We winnen regelmatig de prijs voor de beste outfit. En ja, we hebben zelfs een keer per ongeluk de taxi van een collega ‘gestolen’, denkend dat het de onze was. Niet het beste voorbeeld voor een juridische afdeling, maar het leverde wel een leuke anekdote op. 😉

Wat is volgens jou de belangrijkste uitdaging voor het werken met AI?
Dat we er rekening mee blijven houden dat een menselijke check, bijvoorbeeld door een juridisch expert, noodzakelijk blijft. Vooralsnog zijn mijn ervaringen met AI positief positief en heb ik ervaren dat AI een fijn eerste hulpmiddel is. Maar de output kan foutief zijn. Daarvan moeten we ons bewust blijven.

Welk moment uit je carrière heeft de meeste indruk op je gemaakt?
Ik denk de beginperiode als advocaat. Je doet dan veel indrukken op. Zowel alleen, zoals de eerste zitting, als met anderen, zoals opleidingsdagen en  gezellige activiteiten met opleidings- en kantoorgenoten. De leercurve is in die periode erg steil.  

Je hebt een gezin. Hoe is het gesteld met jouw work/life balance?
Sinds juli vorig jaar ben ik moeder geworden, wat absoluut een van de meest indrukwekkende en mooie momenten in mijn leven is. Tot nu toe vind ik de combinatie van werk en gezin goed te doen. Het is fijn om de zorg voor mijn kleintje even uit handen te geven en naar werk te gaan, waardoor ik (een soort van) wat tijd voor mezelf heb. Na werktijd ben ik natuurlijk weer blij om thuis te komen bij ons vrolijke meisje. Bij Jumbo is er voldoende ruimte om een goede balans te vinden tussen werk en privé.

Wat staat er op je carrière bucketlist?
Mijn doel is om mezelf voortdurend te ontwikkelen en door te groeien in mijn carrière. Ik streef naar een positie als jurist in een leidinggevende rol, zoals Head of Legal of General Counsel.

Frédérique van Zutphen-Kuiper

Hi,

Mijn naam is Frédérique van Zutphen-Kuiper. Ik ben 32 jaar oud en woon in Vught met mijn man, dochter en kat. Ik ben soms in de sportschool of op de padelbaan te vinden, maar vaker op de bank, kijkend naar ongemakkelijke reality-tv zoals B&B vol liefde.  Booking.com heb ik ingesteld als startpagina op mijn pc en ik houd van lekker eten. Dat laatste komt goed uit als je bij Jumbo werkt.

Voordat ik bij Jumbo werkte, was ik werkzaam als advocaat bij verschillende Brabantse kantoren. Ik heb mij toen gespecialiseerd in het commercieel recht en was actief binnen verschillende besturen en commissies.  Ook heb ik een hoofdstuk geschreven in het studieboek “Consument en recht in de praktijk”. Naast mijn ervaring als advocaat heb ik ook als bedrijfsjurist gewerkt bij Unilever, IKEA, Vion en HeidelbergCement.

Vorige
Vorige

Martijn Hopman