Martijn Hopman

Legal Counsel, CZ

Hoe ziet een gemiddelde werkdag eruit?
Dat verschilt nogal per dag van de week. Op dinsdag, donderdag en vaak nog een andere dag werk ik op kantoor. Die dagen zijn vaak veelal gevuld met overleggen op kantoor en teams-calls met daartussen tijd voor uitzoekwerk, maar bijvoorbeeld ook om adviezen op te stellen. Op dagen dat ik thuiswerk ligt die verdeling eerder andersom. Die afwisseling tussen op kantoor en thuis werken vind ik erg fijn. Om de reistijd hoef ik het niet te doen, in minder dan 10 minuten fiets ik naar kantoor.

Wat zou je in de toekomst nog graag willen doen?
Mijn vriendin en ik houden erg van reizen, dat hopen we in de toekomst ook zeker nog veel te doen. Deze zomer gaan we naar Zuid-Korea en Japan. Die landen stonden al een aantal jaar op onze bucket-list en kunnen dan worden afgestreept (of misschien is de conclusie dan juist dat ze opnieuw op de lijst moeten). In de toekomst willen we ooit nog heel graag naar Oeganda.

Staat er nog iets op je carrière-bucketlist?
Niet voor op korte termijn, maar het lijkt me enorm interessant om ooit een periode in het buitenland te werken. Daar dan je weg vinden in de wet- regelgeving, met ook een andere (werk)cultuur, lijkt me een leuke en leerzame uitdaging. 

Welk aspect van je functie spreekt je het meest aan?
Het samenwerken met collega’s. Zowel collega’s van de juridische afdeling, als van de teams die ik van juridisch advies voorzie.

Welke trends zijn waarneembaar in jouw hedendaagse praktijk?
De trend van het afgelopen jaar was denk ik de opmars van GenAI in de dagelijkse werkzaamheden. In mijn werkzaamheden maak ik steeds meer gebruik van CoPilot en ik hoor collega’s er ook steeds vaker over.

Als je niet (of maar deels) meegaat met de tijd, dan kan AI zeker een gevaar zijn.

Hoe ziet jouw team/jullie afdeling eruit?
In het team Bedrijfsjuridisch Advies werken nog zeven andere bedrijfsjuristen en onze manager. Onder de afdeling Juridische Zaken vallen ook nog andere teams, bijvoorbeeld de juristen voor procesvoering en de teams die zich bezighouden met de verzekeringsvoorwaarden en fraudebeheersing. Op de gehele afdeling werken ongeveer 40 collega’s.

Vieren jullie successen binnen het team met elkaar?
Dat is wel iets wat eens in de zoveel tijd ter sprake komt. De conclusie is dan vaak dat we het zeker al wel doen, maar dat we er aan de andere kan ook best vaker bij stil zouden mogen staan en dat kleine successen natuurlijk ook (klein) gevierd mogen worden.

Wat zijn volgens jou de drie belangrijkste taken van een bedrijfsjurist?

  • Kennis van je organisatie en de mensen die er werken. Weten waar zij mee bezig zijn, waar zij naar toewerken en waar zij tegenaan lopen.

  • Kennis van de markt(en) waar de organisatie zich in begeeft en wat daar speelt.

  • Mogelijke risico’s op tijd herkennen en in een vroeg stadium een proces al op bijsturen.

Wat is volgens jou de belangrijkste uitdaging van het werken met Al?
Op de hoogte blijven van wat AI op dit moment wel en niet (goed) kan. Op dit moment ben ik nog niet erg onder de indruk van de kwaliteit van bijvoorbeeld conceptovereenkomsten of juridische adviezen die AI genereert. Het internet staat inmiddels vol van voorbeelden waarbij iemand blindelings op AI heeft vertrouwd en het deksel op de neus krijgt. Aan de andere kant gaat de ontwikkeling snel. Functies die vandaag niet of slecht werken, kunnen met de update van volgende week je de grootste tijdsbesparingen opleveren.

Is Al een gevaar voor de functie van bedrijfsjuristen, of juist een uitbreiding van de werkzaamheden van een bedrijfsjurist?
Als je niet (of maar deels) meegaat met de tijd, dan kan het zeker een gevaar zijn. Als je AI niet of nauwelijks gebruikt word je uiteindelijk ingehaald door anderen die AI wél goed weten toe te passen in hun dagelijkse werkzaamheden. Gebruik je het wel, maar niet op de juiste manier, dan gaan er onnodig dingen fout. Het belangrijkste is denk ik om bij te blijven, te weten wat er kan. Om vervolgens te kijken hoe je AI bij je eigen werkzaamheden kunt gebruiken en gewoon eens wat dingen uit te proberen.

Martijn Hopman

Hi, mijn naam is Martijn Hopman en ik ben 34 jaar oud.

Opgegroeid in Dongen en tijdens mijn studie verhuisd naar Tilburg, waar ik eerst HBO-Rechten en daarna de pre-master en master Ondernemingsrecht aan Tilburg University heb gevolgd. Tijdens en na mijn master werkte ik als juridisch medewerker op de insolventie-afdeling van VDT-advocaten in Tilburg. Begin 2023 maakte ik de overstap naar CZ, waar ik sindsdien als bedrijfsjurist werk.

CZ is een van de grootste zorgverzekeraars in Nederland en heeft haar hoofdkantoor in Tilburg. Binnen CZ voorzie ik verschillende afdelingen en teams van (bedrijfs)juridisch advies. Dat kunnen teams zijn die zich bezighouden met zorginkoop, maar ook bijvoorbeeld met vermogensbeheer. Het werk is daardoor zeker afwisselend te noemen. De ene keer ben ik bezig met het vormgeven van overeenkomsten voor zorginkoop die met honderden zorgaanbieders gesloten gaan worden, het andere moment gaat het om een maatwerkovereenkomst voor een zorgaanbieder en weer een andere keer heeft het niks met zorg te maken, maar doe ik de juridische check op een investeringsovereenkomst.

Vorige
Vorige

Mike Wijnen

Volgende
Volgende

Frédérique van Zutphen-Kuiper